totomiam.reismee.nl

BENZINE IN BOLIVIA EN LA PAZZ

InBolivia houden ze er een eigenaardige manier van brandstof belasting op na. Jaren terug was het al zo dat auto's met buitenlands nummerbord 3 X de prijs van de pompprijs moestenbetalen. Dit moest de pomphouder ouderwets met pen in boek bijhouden en later apart met de fiscus afrekenen. Hij kreeg hier niets extra's voor, was dus gewoon onbezoldigd ambtenaar. Alleen als hij een fout maakt volgde zéér hoge boete's.

De pomphouders zijn toen in staking gegaan en verkochten geen benzine meer aan buitenlanders, konden ze ook geen foutenmeer maken, simpel toch. De benzine is ook nog eens van zeer slechte kwaliteit 80 tot 84 octaan en er is geen keus, gasolina es gasolina.Zelf kwam ik via mijn motorvrienden aan goedkope benzine.

Nu is het systeem gemoderniseerd, de pomphouder moet van alle auto's; nummerbord en land van herkomst ingeven in de computer en dan rolt er vanzelf de bon metjuiste prijs uit en alles is geregisreerd en afdracht is makkelijk. Maar dit systeem is makkelijk te omzeilen zeker bij pompen in middle of nowhere. Je vraagt gewoon benzine voor 0.60 cent maar zonder bonnetje, hij vist uit de prullenbak een bonnetje wat iemand weg gegooid heeft en geeft die gegevens in. Na het tanken betaal ik mijn liters en de winst steekt hij in zijn zak en zijn baas en fiscus weten van niks. En...... ik heb goedkope benzine. Bij sommige pompen bieden ze het zelfs aan, een leuke bijverdienste als je maar 1 EURO per uur verdient. Ik heb dus geen enkele keer de pompprijs betaald maar altijd de helft.

La Pazz is niet de hoofdstad, maar wel de belangrijkste stad van Bolivia en ligt hoog. De oude kern ligt in een kom en is vol. Vol dus wordt er boven op de bergen verder uitgebreid. De rijkere kunnen het zichpermitterenom in de kern te wonen en de rest komt er werken. Nu moeten elke dag ongeveer 1 miljoen arbeiders s'morgensde berg af en s'avonds de berg op. Er ligt 1 snelweg naar beneden voor de auto bezitters maar die zijn er weinig. Nu hebben ze 5 kabelbanen aangelegd om de forenzen vanaf de berg naar centrum te brengen en toeristen kunnen mooie foto's maken van de stad. De stad kent een hoogte verschil van 1000 meter tussen 3 en 4 Km hoogte, je hijgt je er kapot en veel Dakaristen hadden last van de hoogte, vooral de monteurs die dag en nacht moesten werken, hadden het zwaar.

Allemaal weer bedankt voor de vele leuke reacties.

Ik ben beetje ziek geweest, maar nu weer de gas erop. Morgen ( zaterdag ) aan deColombiaanse grens.

Tonydelcampo

The Plumber.

Fijn te horen dat je weer fitter bent. En ja waarom zou je meer betalen als het ook anders kan. zeker in die landen is er van alles mogelijk, blijkt weer.
geniet nog van je trip en schrijf ze.
Groetjes van uit lekker fris ''Zurrik."

joop olietank

Ik denk dat hij fitter is door geen bier meer te drinken!Maar ga door met je reis, ik vind het mooi om dit weer te lezen!

tineke

Wat valt er in dergelijke landen toch nog veel te ritselen, dat is bij ons allemaal in regels en wetjes vervat. Jammer, want het is een leuke sport.
Fijn dat je weer fit bent Toon, geniet van je spannende avonturen.

Greetje en theo

Fijn dat je opgeknapt bent en we weer kunnen genieten van je verhalen. Nog veel plezier en avontuur daar!

Harry Balesteros

Leuk om te lezen Toon. Ze hebben daar nog geen Belastingadvieskantoor nodig. Ze lossen het zelf wel op hun creatieve manier op.
Veel plezier nog, groeten Harry

Henny

Gelukkig ben je weer opgeknapt,als een slappe tot op de brommert zitten is echt niks. Je kan en weer tegen aan en gaan genieten en wij genieten mee veel plezier op de volgende routes..
Groetjes Gerda&Henny.

Det & Piet

Ha broertje,
Wa un verhalen! ik ben blij da ik hier zit.
Geniet en doe voorzichtig.
We zijn nog niet verdronken en willen dat zo ook houden!
Lieve groetjes uit het Belgenland

de sick van brabant

He toon wur zitte nauw? of hedde oewe poot wir verdraaid. Ik ben benieuwd wa da ge wir allumaol an t doen zet. Bende er mee himmevaart ok wir bij in luxemburg?