totomiam.reismee.nl

PANAMA

Vrijdag avond in mijn nette hotel in Colon ging ik in de buurt wat eten en drinken, maar de receptie raden mij dit af, omdat de buurt niet zo fris zou zijn. Ik denk; dat zal wel meevallen. De portiers dachten daar anders over en stonden met kogelvrij vest, knie/scheen/ schouder en ellenboog beschermers en met levensgroot geweer aan de deur. Is dit nodig;? soms wel ja. En ik dacht dat Panama het veiligste land zou zijn waar ik door moest, dat beloofd nog wat. Ik ben toch gegaan, maar inderdaad geen frisse buurt ! 25 meter van hotel af woonde de eerste zwervers al, in een zelf gemaakt tentje en de hoek om zaten al een man of 10 in het donker op trottoir wat te niksen. In de hoofdstraat viel het wel mee en even verder in zijstraat wat bars en restaurants met portiers cq. uitsmijters aan de deur. Eerst aan een stalletje kip met friet en toen een bar in waar ik uitgebreid gefouilleerd werd. Best gezellig en wat voetbal gekeken en de nodige pinten en gemoedelijke sfeer. Toen ik na paar uur ging, vroeg de portier waar ik naar toe moest. Ik zeg naar het hotel Andes. Hij zei; Dan moet je een taxi pakken, hier door de hoofdstraat gaat wel maar als je als gringo ( blanke buitenlander ) door die zijstraat gaat ben je aan de beurt. De taxi kost maar 1 dollar en voor de deur af latenzetten en niet uitstappen voordat portier buiten is en ik zag dat hij het echt meende. Heb zijn raad op gevolgd en inderdaad in die zijstraat zat het trottoir nu ongeveer vol met gespuis. Later s'nachts werd ik wakker van: pang pang pang pang 4X en ik keek door mijn raam waar ik een stuk van de straat kon zien, wat rennen en geschreeuw en later politie en ambulance. Om 07.15 uur maakte Robert mij wakker; heb jij die schoten gehoord vannacht hier vlak bij hotel ? Ik zeg; ja misschien was dat wel voor mij bedoeld ! Ben jij op stap geweest dan hier in die buurt ? Ja en was best gezellig en spannend !

Om 08.15 uur waren wij in de haven, nu bleek dat de Canadezen zéér grote druk op die'n gladjanus hadden gezet, omdat een van hun op Zondag terug vloog naar huis en een ander gekomen was en met zijn motor de rit verder af zou maken. En ook hadden zij nog geld te goed, want ze hadden een 20 foot container besteld maar een 40 foot gekregen en betaald en ze zouden hier bij Evergreen ( transsporter ) hun teveel betaalde geld terug krijgen ! Mooi niet dus ! Dus door de Canadezen zal ik vandaag mijn brommer weer terug hebben en Robert en Tysoninteresseerde het niet zoveel. Robert zou van de zomer in de USA willen zijn en Tyson over 6 weken. Ik moet zeggen dat ze bij Evergreen zeer behulpzaam waren, ze hadden het voor elkaar dat vandaag onze containers bij hun zouden zijn en wij op tijd bij de douane konden zijn met de brommers. Bij de administratie van douane was me toch een aardige juf, praatte zeer goed Engels en we konden in kantine thee koffie e.d. pakken en wachten tot de container geopend zouden worden. Na een goed uur mochten 3 personen mee in pick-up naar de containers, van ieder container diegene op wie zijn naam hij stond en ikke. De container werd officieel eerst door ons gecontroleerd op nummer en vergrendeling en daarna onder onze ogen met betonschaar open geknipt, het stond er allemaal keurig bij. De motoren waren zo buiten en toen de rest van kwam konden de Canadezen direct met de brommers naar douane rijden. Wij hadden wat vertraging omdat Tyson zijn reserve sleutels bij had en diecommuniceerde niet met zijn computer, zodat zijn vrouw Megan van uit het hotel met de goede sleutel zou komen. De tijd was krap maar ze boden aan om met een heftruck de sprinter uit de container te trekken en naar de douane te slepen. Royaal voor 12.00 uur waren wij bij douane waar de Canadezen al weg waren. Wij redden het ook en om 13.00 uur uur reed ik aan richting Costa Rica, nadat ik afscheid had genomen van Tyson en de biker Robert. En nu het gas erop want ik wil de eerste week KM maken, heb al genoeg vakantie gehad en daar ben ik niet voor hier. Passeerde het Panama-Kanaal over een hoge brug en dan zie je pas hoeveel werk het is om het kanaal door een berg heen te graven. Na Panama werd het druk in het zaterdag middag verkeer en in San Diega nam ik een keurig chique hotel. Morgen, op zondag wil ik Costa Rica in en hoop de Canadezen onderweg nog te treffen, want die zijn nu nog voor mij.

Een van die Canadezen Tim komt volgend voorjaar naar Nederland, hij is getrouwd met de dochter van "van Eyk "uit Warmond. Deze familie zijn na de oorlog naar Canada vertrokken en de vrouw van Tim wil wel eens zien waar haar ouders gewoond hebben en of er nog meer familie is daar in de buurt. Hij wil een rondrit maken op de motor door Europa en misschien in Marokko, maar een motor huren is wel duur. Ik heb hem aan geboden om een oude met weinig Km te kopen en daarna weer te verkopen. Hij ziet dit wel zitten en volgend jaar heb ik weer volk over de vloer.

Ik loop nu een week achter met mijn verhaal, maar mijn planning is elke dag een land met douaneprikkelingen. Eens kijken of dit niet te hoog gegrepen is, maar ik houd wel van wat door-kachelen. En.................. s'avonds op tijd naar bed en niet teveel drinken !!!!!!!!!!!

Allemaal weer bedankt voor de leuke reacties en zeer binnenkort horen jullie weer of ik al van de brommer af geschoten ben of niet en plaats ik weer eens wat foto's.

Kan al wel verklappen dat er een hotel is dat voor de : TONY SUPER SPECIAAL in aanmerking komt !

Tonydelcampo

Reacties

Reacties

Corry Daalhof

Ha Toon...jij maakt het mee! Wens je nog heel veel veilige kilometers, veel avonturen en blijf vooral schrijven!

Chris

Mooi dat het tempo er weer goed inzit! Het is zo 9 maart. Wederom goede reis.

Mieke

Het is maar goed dat ik hier niet alles weet en achteraf van alles hoor !
Je maakt van alles mee, wat je met mij nooit mee zult maken !
Maar : kiek good oet en geniet ervan.

Catharinus en Jantje

Mooi dat je weer on the road bent. Rij voorzichtig en hou de brommer overeind!

joop olietank

Het gaat echt weer lekker Ton! En het ziet ernaar uit dat je op tijd aankomt! Vooral met jou gezondheidsplan van op tijd op bed en niet teveel fris drinken!!! hahaha veel plezier daar!
Met de vrgr joop olietank

Frans Bodt

Mooi verhaal Toon. Een hele fijne reis verder en ik zie en spreek je wel weer ergens

Bart Lageweg

Weer hele belevenissen Toon. Jij haalt in een paar maanden meer uit, dan wij in jaren. Een goede reis en tot horens.

de sik van brabant

Ja Toon gaon met die banaon en ik ben benieuwd welk hotel de tony special gescoord heeft. Die zullen we l weer dol gelukkig zijn met jouw.

Gert en Marieke

Hoi Toon,
Valt zat mee die douane afhandeling in Panama zo te lezen.
Scheelt een stuk als de rederij lekker meewerkt.
Hou t gas erop, des te eerder ben je bij vriend Trump, maar geniet nog wel van de reis en de omgeving!

The Plumber.

Toon het is maar goed dat je wat ervaring hebt, andere zouden slapeloze nachten van hebben en meer tijd en geld kwijt. rij voorzichtig en schrijf ze.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!