totomiam.reismee.nl

BLUBBER-BLUBBER-BLUBBEREN

Maandag morgen was ik op tijd om de eerste motoren die de grens over kwamen op te wachten. zij hadden hun1e special van 39 KM erop hadden zitten in Paraguay. Heb mijn roadbook veel nodig om de nummers op te zoeken, maar dat zal wel beter worden vermoed ik. Als de eerste auto's komen rijd ik aan en word nog regelmatig ingehaald door motoren die effe langs mij komen rijden en mij nog herkennen van jaren terug. Alleen het is snikheet. Eric van Loon haalt mij niet in, later hoor ik dat hij problemen met elektra had en wel ergens staat te sleutelen. Bij het bivac rijd ik meteen nog 200 Km door, om morgen bij de motoren aan te sluiten die alom 4 uur s'morgens vertrekken. Dankan ik mooi om 6.30 aansluiten en zit ik niet in het donker. Drink vandaag 4,5 L cola, 1,5 L water en 3L bier en hoef geen enkele keer te pissen.

Dinsdag rijd ik op tijd aan en zie veel rijders waaronder ook Eric van Loon. Ik heb mijn plan gemaakt; volg vandaag nog de rally en morgenvroeg de start van de special. Dan ga ik Oostelijk de grens over met Bolivia om niet in heel het circus verzeild te raken op de off-road paden. Rijd dan via Santa Cruz en pik de rally de 2de dag weer op in Bolivia. Heel de dag snikheet 40 graden en vind een goedkoop pension met airco. Ik ga half uur onder de koude douche en drink veel water, de airco is veel te klein en kan het niet vlug kouder krijgen. Ga in het centrum eten en als ik terug kom hebben ze airco uitgezet, want die hoef niet aan te staan als je weg bent ! Kan ik weer van voren af aan beginnen en zweet me kapot. Woensdagmorgen vroeg aan het rijden, best lekker maar het wordt weer een zeer hete dag en krijg er last van. Bij de grens weigert mijn achterrem, hadbij demonteur alleen mijn reservoir bij gevuld en ontlucht. De douane hier is niet zo gewillig en ik voel mij al niet zo lekker, krijg ruzie met een eikel en vertrek zonder mijn motor uit te laten klaren. Hij wil mij het formulier mee geven, maar ik weiger het mee te nemen. Als ik later bij de Boliviaanse douane mijn moter in aan het klaren ben, komt hij er zich mee bemoeien en ik vertel hem dat hij maar in Argentinië moet blijven en hier niks te vertellen heeft. De knappe Boliviaanse juffrouw was wel heel vriendelijk en behulpzaam. Als ik 125 KM verder in het mij bekende luxe hotel kom ben ik echt ziek en misselijk. Ikga half uur onder de koude douche en drink 3 ltr. water, knap er echt van op. In de rally zijn er ook verschillende met uitdrogings verschijnselen. Heb een leuke avond en eigenlijk veel te laat naar bed.

Mijn plan was om bij de harley monteur in Santa Cruz op bezoek te gaan en daarna als een speer naar Oruro te rijden, om de rally weer op te pikken. Maar ikbesluit om niet naar Santa Cruz te rijden maar meteen richting Cochabamba te gaan. Ditscheelt mij vrijdag veel tijd en Km, ik rijd nog 110 veschrikkelijke Km met wel 100 drempels en niet van die kleine maar allemaal echt stapvoets en heb net voor het donker een leuk hotel voor 10 Euro. Informeer eens hoever het rijden is naar Cochabamba en volgens hun 12 uur, daar heb ik niet van terug voor380 KM ! Later spreek ik nog een Nederlands stel dat met de bus gaat en die doet er 8 uur over, we gaan het zien.

Vrijdag morgen om 6 uur ben ik aan het rijden en de eerste 100 Km in 2 uur. Bij hetontbijt van rijk gevulde kippensoep van 0.80 cent, krijg ik deinfo dat er veel aan de weg gewerkt wordt. Eerst krijg ik een tijdje gravel en daarna begint de pret echt; veel wegwerkzaamheden en om het wat spannender te maken wordt er met tankwagens de weg goed nat gehouden. Een keer rijd ik mij vast in de blub en word ik eruit geduwd. Dan ga ik onderuit lig op mijn zij en mijn prothese klem onder de motor. Gelukkig is er vlug hulp die de motor op pakken zodat ik onder de motor uit kan. Alleen wat paniek omdat mijn prothese 90 Graden gedraaid is en mijn voet naar buiten wijst. Ik kan niet opstaan omdat het echt spekglad is, ikkom maar niet overeind. Ik vraag er een om mijn been wat te verdraaien zodat mijn prothese weer in gelid zit, nou je had het gezicht van die vent moeten zien. Alleen mijn voetsteun met schakel-mechanisme is afgebroken, dus zal naar een smid moeten 80 KM verder zit er een of 5 KM terug dan maar terug. Als ik 10 meter gereden heb lig ik weer op mijn kant, alleen nu zit mijn been niet klem, dit gaat niet mijn dag worden.

Bij de smid zijn ze zeer behulpzaam, alleen ze hebben echt niks. Maar achteraf net genoeg. De bout die afgebroken is zit nog in het gat en hij last er een strip op zodat we een hefboom hebben en dat lukt. Ik moet een bout van M10 hebben met verzonken kop omdat de bevestigingsplaat van de olie filter meteen achter de schetsplaat zit. Als ik nu het gat door de plaat boor, kan ik met een langere bout met zeskante kop, het zaakje profosoris vast zetten. Hij heeft een boormachine waarvan de kop een CM slingerd en één boor van 10 MM, je gelooft het niet, alleen zo bot als wat. Hij heeft ook nog een slijptol en daarmee slijp ik de boor. In 3 keer boor ik het gat omdat de boormachine begint te stinken en warm wordt. Vind nog een draadeind en moer welke gelast wordt en het werkt voorlopig, als ik niet meer op zijn linkerkant ga. Ze hebben ook nog 20 liter benzine voor me, omdat er de eerste 200 km niks geen benzine te krijgenis. Het uurloon is in totaal 3 Euro.

Dan maar weer op hoop van zegen de blub in, wat heb ik er spijt van dat ik deze route gekozen heb, maar ik zal wel verder moeten. De info die ik krijg is van 10 Km tot 60Km blub en rotzooi. Uren ploeg ik door de blubber, op een helling naar beneden, ik kanniks als gewoon naar beneden schuiven met de benen aan de grond zonder te sturen of remmen; gewoon glijdend naar beneden. Als ik weer eens stop om bij te komen in deze hoogte en mijn bril weer eens schoonmaak komt er een uitvoerder naar mij toe, hij spreekt nog wat Engels ook nog en volgens hem nog 5 Km blub en daarna wel piste maar droog. Maar ik moet wel op nog 6 uur rekenen naar Cochabamba. Inderdaad na wat Km droge weg en redelijk rijden 30 Km per uur zonder risico. In Pojo stop ik om wat te eten en drinken en krijg aanspraak van een redelijke vent die wel van wanten weet. Nog 75 Km droge piste voor ongeveer 2,5 a 3 uur naar Epizana en daarna 140 Km strak asfalt naar Cochabamba. Maar er is niks op de route voor Epizana en daar is een zeer eenvoudig hotel. Deze info klopt en na 3 uur hobbellen met 25 Km uur en in totaal 12 bezig net voor het donker maar in een flinke regen bui in hotel voor 5 Euro en koud bier ! Heb telf. contact gehad met mijn motor vrienden in La Pazz en die verwachten mij morgen en hebben een hotel voor mij geregeld. Pik morgenvroeg de rally op in Caracolla.

Ben wel weer een echte biker en kan s’avonds de zwarte brokken uit mijn neus halen !

Met buiteling is het scherm van mijn fototoestel gesneuveld en in modder mijn KM teller kabel,

Ben blij dat ik mij helemaal nergens gestoten heb, mijn brommerke is tevreden en geeft geen klap verkeerd .

Allemaal bedankt voor de leuke reacties

Houdoe !

Reacties

Reacties

Henny.

Ja ja jij beleeft niks ,zwoegen en ploeteren om een paar km vooruit te komen ..Maar wij, ik genieten van jou verslagen ik heb respect voor jou .doe je best en houd hem rechtop.

Chris

Glibberen in de blubber klinkt bekend! Improviseren en weer doorgaan ook. Succes verder Toon.
Ook de groeten van Arlette.

antoinet

geweldig jou verhalen ik geniet er van

corne en erna

Hé Toon, lekker heet en modderig verhaal. Vandaag op tv de modderige beelden gezien en afgelasting van etappe 6.
Houtum rechtop en veul drinken, niet alleen ivm de hitte mar ook tegen hoogteziekte. Succes en enjoy.
Gr. Corné en knuffel Erna

Catharinus en Jantje

Wat een verhaal zeg, We moesten er toch wel om lachen hoe je het allemaal verwoordde. Succes verder en rij voorzichtig!!!

Ton van Toos

Niks zo fijn als wat motorrijden in Zuid Aerika.
De echte DAKAR rally lijkt een beetje op wat jij aan het doen bent Toon.

Sterkte,

Ton C.

The Plumber

Ja Toon ik zie het weer voor me hoe wij dat ook hebben overleeft in 2008. dus ge het wel ervaring nie dan
ik ben naar nieuwjaar reseptie in Friesland geweest, helaas niet met de motor was veelste glad.
We hebben ze daar van de wodka geholpen ( was na het 2e drankje al op ) je krijgt nog de groeten van Iepe, Doutze, Gerit en Greetje.
rij voorzichtig en houd het rubber onder en de helm op.
Groetjes. The Plumber.

Pietv Dooren

Misschien een paar lessen gaan halen bij Jeffrey Herlings die weet hoe dat moet.

Charlotte

Nou Toon wat een gedoe allemaal, ik ben blij dat je zo beeldent schrijft. Kan ik je vanaf de bank volgen! Veel plezier en goeie reis. Mieke succes met de stilte thuis!

willy

Echte bikkels bestaan nog. Zolang er bier, modder en smederijen zijn is er nog avontuur mogelijk. Zorg dat ut brommerke en gij zelf heel blijven. Het leven in Brabant is nog steeds mooi zat om heel naar terug te keren.
Goeie reis en gedraag je!

Theo aus Bracht

Hi Toon.
Modder is toch goet tegen de parasieten olifanten gooien zen ijgen ook in die zooi, na ja wel vrijwillig.
Dus gewoon door blubberen en flink de keel nat houwe.
Grüß Theo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!