totomiam.reismee.nl

MIDDEN-AMERKA DEEL 1

ZONDAG COSTA RICA

Op zondagmorgen werd ik wakker dat de airco uitviel, heel de stroom lag eraf. Nu is dit niet zo gek in Panama want in mijn hostel hebben we een keer 7 uur zonder pik gezeten. Na paar minuten weer stroom , maar geen airco meer, hoorde wel ergens een flink aggregaat dieselen. Elk nadeel heb zijn voordeel en om 6.30 zat ik op de brommer op weg naar Costa Rica, eerst nog tanken maar hier geen stroom en de volgende 3 ook niet. Dan maar zonder heb ook nog altijd 10 liter op de aanhanger. Zonnig en nog niet heet, maar in de bergen krijg ik een partij mist en kom ik droog te staan. Later kan ik tanken en ontbijtje scoren. Na 350 KM bij grens zie ik de Canadezen, die hadden in David geslapen en hoefde maar 50 KM tot grens maar zij hadden problemen met hun Chileense motoren en moesten in dorp bij notaris wat papierwerk regelen. Mijn stempeltje bij imigration klaar mijn motor bij douane evenzo. Costa Rica inperfect en dan douane voor mijn brommer, had bij deur al gelezen dat ze van 12.00 tot 13.30 gesloten waren en het was al 11.45. Ik trof weer een eikel, wenst hem keurig goede morgen en zei dat ik een Nederlander was en een beetje Spaans sprak. Na 5 minuten vroeg ik hem of er nog wat ging gebeuren want het is al bijna 12 uur, nee het is nog maar 11 uur, gelukkig een uur vroeger. In rap Spaans hier heb je 2 formulieren en regelemento. Moest van alles wat ik heb origineel en 2kopijen hebbenincl. verzekering. Gelukkig werd ik toen ik terug kwam door eencollega geholpen, deze was wel vriendelijk en sprak beetje Engels, het kan dus wel. Rijd aan en de Canadezen zijn nog niet terug, ben benieuwd of ik ze nog zie. Bij lunch vraag ik na of ik beter langs de kust kan rijden of via hoofdstad San Jose door de bergen. Langs de kust is de beste weg en daar ben ik blij mee, want ook stuk korter. Was van plan om tot Quepos te rijden maar heb er zin in en rijd tot Jaco. Schitterend mooi gereden en strak asfalt met veel uitzicht over de pacific oceaan. Slaap op een soort camping welke ookappartementen verhuurt. Parkeer de brommer voor de deur en ga wat pinten drinken en spreek af dat ik na 7 uur kom eten. Als ik onder de douche zit word er op de deur geklopt ik roepen dat ik onder de douche zit, blijven kloppen ik nog harder roepen maar het is een aanhouder,mijn prothese aan en handdoek voor mijn sjaak naar de deur, het is de ober of ik alvast mijn keuze wil maken, ja dat wil ik opflikkeren capaljo. Later in restaurant wel 3 keer perdonne perdonne. Eet een vissoep van meer als 1 liter en rijk gevuld de vis kwam boven het vocht uit en de mensen vriendelijk, maar wel duur. Costa Rica is het duurste land van Midden-Amerika waar heel veel Amerikanen komen omdat het hier veilig is.


MAANDAG NICARAGUA


Zat vroeg op de brommer en het was toch al druk op de weg, volgens mij beginnen de scholen hier vóór 7 uur. Mooi rijden heuvelachtig en goed asfalt. Als ik denk dat ik verkeerd zit ga ik in een duur restaurant aan de oceaan onbijten, keurig ontbijtje met gewoon brood met ham en kaas en verse sapjes. Ze leggen mij uit dat ik goed zit en geven nog wat tips. Heb een smalle weg door heuvelachtig gebied met veel vracht verkeer, het is een genot om die dikke Amerikaanse trucks omhoog te horen brullen en als ze omlaag gaan op de compressie is het helemaal feest, bijna net zo un mooi geluid als een Harley, en lekker inhalen. Vooral als er dikke foor-wheels tussen zitten die zie je balen als ik ze op mijn brommerke voorbij klap. De maximale snelheid is hier 80 Km per uur, maar daar kom ik regelmatig dik overheen. Later krijgen we nieuwe 4 baans weg en daar is de maximale snelheid 60 Km per uur. Ben tegen de middag bij de grens, hier is de logica ver te zoeken eerst imigratie dan 300 meter terug naar de douane voor mijn brommer, maarcorrect en vlot. Dan de imigratie van Nicaragua moeten paar dollar hebben, maar krijg krabbeltje en datum stempel natuurlijk puur nep en flikker dit briefje dan ook meteen in hun prullenbak. Dan douane moet 23 dollar invoer betalen en 3 dollar voor het bekende briefje, maar het gaat vlot en zijn niet lastig. Na grens ga ik lunchen, tref hier groep Amerikanen die mij weten te vertellen hoe ik de hoofdstad Managua kan omzeilen. Eet hier eenvoortreffelijke biefstuk van een halve kilo. Rijd mooi langs het meer van Nicaragua, best groot, dacht eerst dat het de oceaan was maar die moet links van mij liggen. Ga slapen in Masaya in een eenvoudige hostel waar mijn brommer voor de deur op straat moet blijven staan maar de nachtportier zit heel de nacht buiten op zijn stoeltje. Eet tegenover hostel wat taco's en drink cola, want er is hier bijna nergens bier in restaurants alleen in de hotels met restaurant. Maar bij terug komst in hostel zouden ze KOUD bier hebben. Ze hadden treetje gehaald en alle 24 blikjes in het vriesvak gedaan, dat schiet natuurlijk niet op in een koelkast van voor de oorlog. maar ik heb nog een fles abuelo (opa) rum van Panama in mijn tas en daar slaap ik goed op. In de kamer naast mij ligt een jong stel die duidelijk meer plezier hebben als ik op dat moment.


DINSDAG HONDURAS

Om 7 uur ben ik on route naar Tipitapa en de Amerikanen hebben gelijk goede mooi weg met veel bomen, alleen is een rot stad om er doorheen te moeten, maar ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben want rijd weer dezelfde vrachtwagens voorbij als smorgens. Hier overal bij benzine pompen zwaar bewapendesecurity die mij weten te vertellen dat dit echt nodig is en ze hebben nog meer nieuws , in welk land je hier ook bent als je toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent heb je pech en als je dan alleen je brommer en geld kwijt bent heb je geluk gehad, kijk dat geeft de burger weer moed. Maar ik rijd hier wel zeer mooi, bomen in bloei vee in de wei. en bergachtig en niet te heet. Op terras in de zon een ontbijt voor bijna niks. Bij grens met Honduras gaat het wel vlot maar corrupt, moet imigration gewoon 12 dollar betalen voor zijn stempel, hij geeft dan wel een kladje met datum stempel en krabbeltje en kruisje maar dat neem ik nog eens niet mee. Douane voor mijn motor vragen maar 3 dollar en willen ook gewoon plaatselijke roepia's. Kijk dat is weer simpatiek. En volgens mijn info word dit alleen maar erger. Dit is dus alleen voor Amerikanen en Europeanen en dan hebben de Marokkanen in Nederland commentaar als ze één keer in de 3 maanden aangehouden worden. Heb nieuws voor mijnheer Zyech van dat 020 clubje, die had commentaar omdat hij aangehouden werd en die agenten wisten dat hij bij dat clubje voetbalde. Hij moet met zijn dikke Nederlandse auto eens in zijn Marokko rond gaan rijden word hij 20 keer op één dag aan gehouden, en dan moet hij maar eens commentaar geven als hij durft.

De wegen hier zijn duidelijk slechter, maar de natuur is mooi, ben op zoek naar lunch maar kom maar niks tegen dan maar naar een winkeltje, hebben brood en kaas en het word nog door de eigenaresse persoonlijk voor mij op gesmeerd en ze ziet er nog leuk uit ook. Alleen mijn versnellingspook heeft weer kuren de pedalen gaan wel op en neer maar nemen de as niet mee, dat word lassen. Zou vandaag in Tegucigalpa willen komen en volgens mij moet dat kunnen. Bij vrachtwagen garage word mijn pedaal gelast en krijg ik van chauffeurs uitleg over de weg. Volgens hun doe ik meer als 3 uur over de 125 Km, zij zijn met de truck 5 uur onderweg, veel wegwerkzaamheden en om en om verkeer. Klopt redelijk wat zij zeiden en dan heb ik nog geluk dat ik altijd vooraan sta met om en om verkeer. Als ik weer eens een rij van wel 100 auto's en trucks voorbij rijd om vooraan te komen heb ik geluk mag met de brommer gewoon door rijden maar ik moet de tegen liggers wel voorrang geven. Rijd minstens 10 KM over nieuwe betonbaan voordat ik tegenliggers krijg, daar ben ik blij mee want dan zit ik voorlopig alleen op de weg en kan ik heel de weg gebruiken om het beste spoor te zoeken. Maar het is afzien en morgen moet ik nog 300 Km over dezelfde weg, of ik moet ergens binnendoor Guatemala in kunnen schieten. In het donker kom ik in Tegucigalpa en rijd de stad in op zoek naar hotel, het eerste Hotel Americano pak ik de bewaker voor de deur kijkt al niet zo vriendelijk en als ik aan de bali kom word ik onbeschoft behandelt een Chinees achtig type staat mij te woord maar ondertussen is hij aan het Appen of twitteren. En geeft mij zo un rappe antwoorden dat ik hem niet kan volgen. Trek hem zijn fone uit de handen en zeg jij bent met mij aan het praten en op mijn vragen zeg jij alleen si or no comprendo? Heeft mijn kamer 2 bedden? no heeft mijn kamer één groot bed? Si. heb je WI-FI en garage we zijn zo klaar. Dan zet ik nu mijn motor in de kelder en kom terug, en geef hem zijn fone weer terug. Dan met de bewaker in de garage, hij geeft duidelijk aan waar mijn motor moet staan, denk da kan nie want dan staat hij voor de trap. Zeker weten Si seguro. Zet mijn brommer precies op de plek die hij aan wijst alleen met de neus niet tegen de muur maar met zijn kont. Hij staat niet goed want hij staat voor de trap. Als hij nou gezegd had zet hem maar neer waar je wilt maar niet voor de trap was er niks aan de hand geweest, en er stond geen enkele auto in de garage. Dan bij receptie, geef hem mijn ID-kaart en krijg mijn pasje voor de deur maar ik moet mijn 50 DOLLAR vooruit betalen en kan met creditcard, maar het duurt mij te lang en zeg kom dadelijk wel terug moet mucho kaka, no eerst betalen, no mucho kaka en neem nog wat flessen water en sprite mee naar de kamer. Een voortreffelijke kamer, compleet schemerlampjes een bureau met houtsnijwerk stoel met fluwelen kussen en rugleuning 2 grote canape's grote TV chique badkamer gewoon af maar dat mag ook wel voor dat geld. Als ik mijn laptop aan heb word er op de deur geklopt, mijn prothese aan en in mijn onderbroek naar de deur. 2 bewakers, moet mee naar receptie om te betalen, jullie hebben mijn ID- kaart mijn motor kan niet weg zeur toch niet zo, nee mee naar receptie dus ik mee in mijn onderbroek en een blote poot mee. Geef die Chinees nog voor 5 pesetas mee dat hij mijn ID-kaart heeft en mijn motor kan niet weg. Dan zit hij met mijn credit card te klooien het lukt hem niet. Ondertussen was een chique stel binnen gekomen en stonden te wachten, die zullen wel gedacht hebben wat is dit voor een tent want die bewakers stonden nog mooi naast mij met zun tweeën. Zeg geef mijn ID en card maar terug hier heb je 50 DOLLAR en gooi een biljet op de bali. Ik kwaad terug naar de kamer. Na half uur wil ik douchen en vraag aan de bewaker mag ik even een stoel lenen want ik kan niet zonder douchen, Nee waarom niet? als het dadelijk druk word heb ik niet genoeg stoelen. Het is maar voor 15 minuten, No. Oke en ik zet die mooie bureau stoel met fluweel onder de douche en zit heerlijk onder de douche.

Kijk die verdienen de TONY EXTRA SPECIAL niet de gewone maar de extra, de gewone stelt niet zo veel voor , keer doorspoelen met de borstel erdoor en klaar, de extra is iets erger. Op de kamers heb je vaak 2 bedden, een bed gebruik je maar het andere bed maak je aan de achterkant de deken en het bovenlaken los, schijt je op het onderlaken het bovenlaken er weer netjes over heen dan een plastiek zakje erover zodat het niet doortrekt naar de deken, deken er weer over netjes instoppen en alles gladstrijken. Zie het al voor mij dat iemand lekker in een fris bed gaat de bovenlaken stuk terug onder de wol en dan zijn benen strekt. Dan hebben ze bij de receptie nog iets uit te leggen. Maar jammer genoeg heb ik maar een bed anders hadden zij de EXTRA gekregen.


Allemaal weer bedankt voor de leuke reacties en tot de volgende keer.

Er komt nog een verrassing zelfs voor mij.

Tony del campo

Reacties

Reacties

Jvdb

Weer een mooi verhaal Toon.
Ik blijf je volgen,nog veel succes.
Groeten Johan.

Frans Bodt

Weer een mooi verhaal Toon. Geniet er van, doe voorzichtig en ik ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal.

groet Frans

Catharinus en Jantsje

Hé Toon we wisten dat je goed kon praten, maar schrijven kan je ook als de beste. Leuk verhaal en leuk je te volgen. Goede reis maar weer

Theo aus Bracht

Hi Toon jammer dat er geen 2 bedden in de kamer waren???? zou toch wel perfekt gewesen zijn.
Viel spaß op je verdere tour, nu naar Mexico???
Grüß Elvira, Theo .

joop olietank

hahahahahahahahaha mooi die stoel!! en die tony extra speciaal!!!! ik heb de kramp op mijn kaken van het lachen! die koppen moet idd dan zien! hahahahahahaha veel rij plezier!

Harry Balesteros

De oud-conducteur zou zeggen; "ge bent een vies en smerrig menneke, nog nie veul geleerd na Blankenberge..."!
Veel plezier Toon en geniet!

Arie Schepens

Prachtig verhaal Toon, ben benieuwd naar de verrassing, geniet ervan Toon goeie reis.

Ed de Jonge

Geweldig Toon, pas op jezelf en goeie reis je volgende verhaal in. Hopelijk tot gauw.

de sik van brabant

het gaat weer goed dat lees ik wel. geniet van je reis en we zien er naar uit dit allemaal weer eens onder het genot van een biertje van je persoonlijk te horen.

Piet & Det

Volgens jullie Mieke heet hij Sjaakie en niet Sjaak

Dolf Deelen

We genieten van je prachtige reisverhalen. Maar je bent ook voor de duvel niet bang. Veilige reis verder. Groeten, Dolf en Lenie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!