totomiam.reismee.nl

EQUADOR

Zaterdagmorgen zag het weer er wel dreigend uit, maar het had heel de nacht niet geregend. Had met de zeer gastvrije hotel eigenaar mijn route gewijzigd, wou eerst via Santa Domingo rijden dat is eerst 300 KM op zeeniveau en dan de berg over naar Quito. Hij adviseerde om meteen de berg op te gaan naar Riobamba en dan "boven" blijven richting Colombia, maar moet dan wel col over van bijna 5000 meter. Had mijn dikke motorbroek aan en voor de rest mijn houthakkersblouse met vestje, dat heb ik n.l. vlug gewisseld als het gaat regen. Viel best mee allemaal, alleen koud boven, maar het bleef gelukkig droog, want er zaten nog verschillende stukken slechte weg in. Nadat ik afgedaald was naar 3000 meter kreeg ik zowaar zon en bij restaurantje varkensvlees gegeten en mijn achterrem ontlucht, want die was wel heel erg sponzig geworden in de bergen, maar nu is hij weer keihard.

Wil vandaag voorbij Quito komen en dan op Zondag naar Pasto in Colombia bij Tony de monteur op bezoek, met mijn vele bekenden daar. Had een nieuwe asfaltweg ter beschikking maar met spoorvorming van jawelste, de ene baan asfalt lag soms wel 5 CM hoger dan de andere baan niet echt fijn rijden. Voorbij Ambato krijg ik een beetje regen en het zag er slecht uit, het werd donkerder en donkerder, beetje werd veel en ik zocht een hostal op met groot restaurant en WI-FI alleen die deed het even niet door de regen (toen s'morgens de zon scheen nog niet). Na de zware bui moest ik met de brommer berg op door een wei naar hun oude huis rijden waar ik zou slapen ik zag het helemaal niet meer zitten zeker niet met de gedachte dat ik morgen berg af moet slibberen.

Kamer was prima keurig verzorgd en luxe badkamer, alleen waren ze drie kwartier bezig met gasflessen voor ik warm water had en ik had het koud. Kreeg mijn luxe verzorgde eten op kamer geserveerd, met wat flessen bier en vroeg naar bed. Kon niet slapen door gepiep het leek wel of er een krekel in de kamer zat. Toen dacht ik aan mijn zwager die zijn hele huis had laten ontsmetten omdat er krekels in de spouw zaten, maar toen iemand de batterij in de rookmelder verving, was alles zo opgelost. Alleen hier hing dat ding zo hoog dat ik er niet bij kon. Toch redelijk geslapen en s'morgens in de zon, door het gras naar restaurant voor mijn ontbijtje, het was wel fris en de bergtoppen waren mooi wit van de sneeuw. Mooi rijden nu, bij Quito was het druk en de route stond slecht aan gegeven, maar ik wist dat ik niet door stad moest. Kreeg nog een omleidingsroute van 60 KM die heel mooi was.

Dan het tanken in Ecuador; benzine goedkoop 1,5 USD voor gallon (3,8 L ), benzine-extra voor 2.25 USD maar niet overal verkrijgbaar. Benzine station oprijden is levensgevaarlijk ze hebben een geul van 15 tot 20 CM zonder rooster als je daar in rijd ben je de sjaak dus altijd haaks gaan tanken en weer weg rijden hetzelfde. Amerikaanse dollar is het betaalmiddel in Ecuador. 50 Km voor de grens wou ik gaan tanken, denk gooi hem vol nu hij goedkoop is, maar ik kon maar één gallon kopen omdat de benzine in Colombia duur is, dat vind ik nog eens Zuid-Amerikaanse logica ! Maar na 5 tankbeurten zat ik toch vol en kreeg bij ééntje in iedere tankhelft een gallon. De grens was zoals altijd hier perfect kreeg met mijn invalidenparkeerkaart meteen voorrang bij apart loket stempeltje voor mijn brommer en op naar de Colombiaanse immigratie en douane. Niks geen briefje invullen maar stempeltje en krabbeltje, bij douane krijg je een stoel aan geboden en tijdelijke import is klaar en alles super vriendelijk. Colombia is voor mij en veel reizigers die er geweest zijn, het beste land van heel Amerika.

Voor de grens werd ik nog aangehouden door agenten, rijbewijs e.d. laten zien, er stonden nog 2 Colombiaanse KTM motoren die duidelijk not amused waren en boos wegreden. Er wees er een op mijn snelheidsmeter en wees de 60 aan en ik mijn duim perfect toch, nee jij reed 76 Km per uur. Dat kan niet ik rijd nooit te hard en hoe kan jij dat zien, mijn collega in Santa Tomas heeft dat gezien was zijn antwoord. Hij wijst weer op de 60 van mijn teller en ik vraag dus ik mag 60 ? Nou dan is er niks aan de hand want dit zijn mijlen en 60 mijl is 96 Km en jij wilt mij een bon geven omdat ik 76 reed dat is niet logisch. Hij overlegt met zijn collega en laten mij gaan nadat ik hun keurig netjes een hand geef. Bij de grens spreek ik de Colombianen die keurig in de rij staan en vragen mij of ik een bon gekregen heb. Wij wel zeiden ze, ik zeg ja maar jullie reden 76 KM per uur in Santa Tomas en zij keken mij aan of ze water zagen branden.

Iets meer over politie optreden in Zuid-Amerika; in mijn ogen zijn ze redelijk correct maar je moet ze nooit tegen de haren instrijken en beginnen met grote smoel, dat kan altijd nog. Het zijn haantjes die van de plaatselijke bevolking geen tegenspraak krijgen. Nu zijn er sites die ik wel eens lees die adviseren om politie altijd te filmen, heb je altijd bewijs. Mijn advies is: doe dit nooit of te nimmer, want als die politie agent echt boos word maak jij met dat toestel nooit meer een foto als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan mij heel goed voorstellen wat een politieagent denkt als hij gefilmd wordt, lijkt mij zeerirritant en hinderlijk en ik zou als agent al het mogelijke doen om zoveel mogelijke bekeuringen uit te schrijven. In Peru ben ik gecontroleerd en door vriendelijk te blijven kreeg ik geen bekeuring terwijl ik er wel recht op had. Ik had n.l. alleen een geprint exemplaar van mijn verzekering en niet het origineel, wat verplicht is. Hij kan mij ook mee naar bureau nemen en verplichten om een nieuwe verzekering af te sluiten en bekeuring geven en ook al heb je het gefilmd, je betaald. Heb nu na 120.000 Km in Zuid-Amerika pas 2 bekeuringen gehad en eentje was zeer terecht door mijn eigen lompheid en eentje in de regio Rio waar elke gringo een bekeuring krijgt en ik dus ook.

Geef hen keurig een hand nadat je je handschoen uit gedaan hebt en blijf vriendelijk enverontschuldig je voor je slechte Spaans, dat werkt bijna altijd, ik kom er tenminste vaak mee weg.

Iets over prijsniveau in Zuid-Amerika, in Ecuador was ik in totaal net geen 100 USD kwijt voor: 2 overnachtingen en 3 maal volle tank en het eten en dan had ik in de hostal relatief duur geslapen en gegeten. En mijn tol betaald was toch elke keer 10 cent voor motor en 10 cent voor aanhangertje en dat zeker 10 keer.

Weer bedankt allemaal voor de leuke reacties en ik zal binnenkort eens wat foto's op de site zetten. Ik heb van Henny 200 foto's cadeau gekregen (stille wenk vermoed ik) en van WE4DAKAR watsponsoring voor benzine. Het ziet er naar uit dat ik heel veel vrije tijd ga krijgen i.v.m. ferry.

Reacties

Reacties

joop olietank

Jawel ff netjes blijven en je komt er wel door heen! maar ik mis het bier verhaaltje nog? Of krijgen wij dat van de ferry avontuur?? haha geeft niks het is weer leuk om dit allemaal te lezen !

Henny

Graag gedaan Toon, voor wat hoort wat beleven weer veel plezier aan jou avonturen. Ben jij weer terug met het 55jaar bestaan van ons cluppie.
Hou je haaks groetjes Gerda&Henny.

"Broer" Henk

Hee grote broer,

dagelijks rollen er diverse e-mails mijn huiskamer binnen. De strekking van het overgrote deel hiervan is dat men iets van mij "moet".
Ze willen iets slijten en/of een geldelijke bijdrage ontfutselen.

Daarom ben ik altijd weer helemaal blij als er een meel oppopt van "reismee.nl" en ik weer even een stukje met je mee mag achter op "den brommer" .

Broer, geniet en zoals ons Drieka altijd zegt: " Kiek good oet! "

Peter vdV

Leuk je avonturen zo een beetje te kunnen volgen. Succes verder!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!