totomiam.reismee.nl

PERU

Zondag wat foto's op internet gezet, wat gelam-bald en een nieuw schaap aangeschaft. Ik kon zelfs een half kopen en in farmacia heel straf spul voor mijn lippen gekocht. Deze zijn wat kapot. Op maandag naar George voor wat onderhoud aan mijn brommer.

George is verhuist en werkt nu met een andere compagnon, met de vorige kon hij niet mee overweg. Ik vond hem ook niet sympathiek, maar hij was wel een zakenman en George doet zo maar wat.

Om 9 uur stond ik aan zijn gesloten deur, 2 monteurs en zijn winkeljuf stonden ook te wachten. Alleen die winkeljuf is een gans want die heeft in haar takenpakket de deur om 8.45 van slot doen en de sleutel was ze vergeten. George en zijn compagnon waren niet bereikbaar dus wachten maar. Om half 10 kregen ze George te pakken en om 10 uur was de deur open en om half 11 begon het werk. De juf had haar haar al los gehad één staart, 2 staartjes, haar nageltjes gelakt maar nog niks gedaan. Ze zag er wel pico bello uit. George kent mij en instrueerde zijn monteurs dat ik alles van mijn motor wist en zij niks mochten doen als ik het niet wilde en naar mij moesten luisteren. De monteur die aan mijn brommer begon kon echt wel sleutelen, eerst mijn rem-pomp; daar had hij een revisie setje voor, ondertussen ik de luchtfilter eraf gehaald om zuiver te laten maken. Dan mijn ontsteking met voelermaatje gesteld en zuiver gemaakt, de vervroeger wat WD 40, bougies de kool afgehaald, was echt wel nodig met die slechte benzine. De rem-pomp doet het weer, maar we krijgen hem niet goed genoeg ontlucht naar mijn zin. Hij wordt niet hard, maar ik zal het er mee moeten doen. Mijn voetsteun met versnellingsschakelaar in lijn gebogen en met nieuwe bout muurvast gezet. Dan mijn kilometerteller kabel, hij wil mijn voorwiel eruit halen maar daar ben ik het niet mee eens. Ja dat moet, nee dat moet niet en laten zitten hé. Nou gaan die voorwiel aandrijvingen zeer vlug naar de kloten maar ik heb er eens eentje ontleed en tot de conclusie gekomen dat ze te weinig speling hebben, als je dan de as-moer te hard aandraait, klemt de aandrijving. Dus heb ik de borst wat meer speling gegeven en komt dat niet meer voor. We demonteren de klok en de kabel; George heeft geen nieuwe maar er zit iemand in de buurt die nieuwe binnenkabel maakt en inderdaad het werkt voor weinig geld en mijn voorwiel hoeft er NIET uit ! Ikke blij. Was met George tussen de middag gaan eten en ik heb daar iets gegeten wat mij niet goed bekomen was, moest geregeld uit de broek. Maar mijn brommer is weer tip top in orde en neem hen mee naar hotel zodat ik Dinsdag kan vertrekken.

Heb van Marie Carmen, de vriendin van Enrique, bericht dat zij geen luchtvracht voor mij kan regelen, maar ben aan het informeren geslagen en heb via Reinaldo ( de harley monteur uit Cucuta ) een adres voor ferry op Dinsdag- en Donderdagavond om 19.00 uur voor een redelijke prijs. Dus dat gaat het worden. Dinsdagmorgen vertrek ik niet, ik ben niet helemaal wat het moet zijn, dus maar een extra rustdag voor mij.

Woensdagmorgen om 5 uur wou ik vertrekken om de drukte voor te zijn, maar het was nog donker, dus dat werd 6 uur. Was zo de stad uit de Pan-Amercana Nord op maar hier stond alles muurvast, was een ongeluk en wegwerkzaamheden. Een dikke cruiser die links achter mij stond wou rechts van mij gaan staan alleen had hij mijn aanhanger niet in de gaten zodat die ongeveer achterstevoren langs mij kwam staan. Ikke vloeken en zwaaien en lelijk kijken, voordat hij het eindelijk in de gaten had. De stad uit mooi rijden over kliffen van 1000 meter langs de kust en mooi weer en mijn brommer trekt weer als een tierelier, maar het gaat mijn dag niet worden. Ik ben zelf ook nog niet 100% en zit niet fijn op de brommer, ook veel lint bebouwing en volk op straat en zwart glimmend asfalt waar ik het niet op heb en een hoop drempels en ander snelheids-beperkende maatregels; o.a. een soort plastiek trapezium blokken van 10 CM hoog die er dan een stuk of wat achter elkaar en over volle breedte van de weg liggen, deze zijn levensgevaarlijk voor motoren, maar ik kom in Trujillo waar ik een motel pak met WI-FI. Alleen het werkt voor geen meter, hij heeft wel van 3 " buren " de wachtwoorden zodat ik toch contact heb met thuisfront.

Donderdag vroeg weg en ik scoor een heerlijk ontbijt, meestal is het gewoon het dagmenu , maar nu broodjes met gebakken ei en verse sap, schiet lekker op en omdat het niet zoveel waait besluit ik om door de woestijn te rijden, wel saaie weg maar goed asfalt zonder drempels en andere obstakels. Heerlijk 2 uur constant op het gas. In Piura is er om en om verkeer met stoplicht en meestal sta ik vooraan, maar nu eens een keer niet maar een touringcar. Bij groen rijdt de touringcar niet aan en wordt er volop getoeterd en achterop verkeer begint om de touringcar heen te rijden. Ik sta rechts achter de touringcar en wil naar links of ik er ook omheen kan als ik dwars achter de bus sta begint die lul achteruit te rijden. Ik kan niet naar voren omdat het achterop komend verkeer voor mij langs rijdt en de bus komt maar verder naar achter. Een vrachtwagen chauffeur die ziet in wat voor situatie ik zit, lost het voor mij op om de vluchtstrook op te rijden en op de rem te gaan zodat het verkeer stil kom te staan. Ik kom met mijn motor voorbij de bus en mijn aanhanger wordt door de bus geraakt, maar omdat de vrachtwagen volop in zijn claxon gaat begrijpt de bus chauffeur dat er wel wat aan de hand is en word ik gered. Rijd als eerste aan en rijd een stuk wat rustiger aan om de vrachtauto mij in te laten halen en een grote duim geef.

In Sullana pak ik het voor mij bekende hostal, wel oud maar vriendelijk volk en vraag een koude fles bier. Ze hebben er maar één, want er wordt niet zoveel bier gedronken maar er staan wel 29 lege kratten naast de receptie. Het is hier heet en pak een heerlijke koude douche en ga stuk verder op naar een restaurant met terras , loop weer in korte broek en motorlaarzen en hemd met vestje. Bij een restaurant krijg ik de menukaart en vraag direct een koude fles bier, deze wordt geweigerd en de jonge ober wil mij de menukaart weer afpakken. Ik snap er niks van en vraag of hij koud bier heeft wat bevestigd wordt, maar schud van nee. Dan komt een juf naar buiten en probeert mij duidelijk te maken wat de bedoeling is. Ik word redelijk pissig en vraag de baas te spreken die komt naar buiten om mij te woord te staan, nu begrijp ik dat ik vooruit moet betalen. Ik geef hem biljet van 200 soles (ongeveer 70 Euro) en zeg geef de rest maar terug als ik klaar ben, ben ik van het gezeur af. Meteen komt er een security kerel met volle geweld op de brommer bijna het terras op gereden en gaat 2 meter van mijn tafel lelijk staan te kijken. Ik krijg er plezier in want ik was de rust zelve, krijg mijn eten wat zeer goed was, maar als ik weer bier bestel zegt die trut eerst 6 soles betalen, dus er was ergens wat mis in de communicatie. Ik zeg: CERVEZA OSTIA ( GVD) maar ze knikt van nee. Wil naar binnen lopen maar bewaker gaat in de deuropening staan zodat ik niet naar binnen kan. Zie over zijn schouder de baas achter de bar staan en roep naar hem CERVEZA OSTIA, hij begrijpt meteen dat hij fout zit en er is in no-time bier aan de tafel. Pak er later nog een paar en zie dat op het terras niemand vooruit hoeft te betalen. Als ik de rekening krijg en de rest van mijn geld terug krijg, zeg ik heel vriendelijk tegen die juf dat ik een Amerikaan ben en normaal 20% fooi geef, maar dat ze nu dus zerro krijgt, omdat ze niet correct is.


Vrijdag morgen weer een goed ontbijt met normaal brood en vriendelijk; niet te geloven. Bij de grens Peru uit stelde niks voor, Equador in 2 minuten, motor Peru uit 2 minuten en je voelt hem al aankomen motor Equador in, weer een eikel die in machtpositie zit en dit uitbuit. Er was een mevrouw voor mij maar hij laat mij wachten. Er komen nog 3 motor rijders uit Colombia bij, wat vrachtwagen chauffeurs en maar wachten. Hij zit duidelijk wat op zijn computer te klooien en na uur ben ik aan de beurt gedraag mij netjes en zeg dat ik een beetje Spaans praat, hij kortaf in Equador spreken wij Spaans. Kom er wel uit en er moet een foto van mijn brommer gemaakt worden, hij loopt mee en gaat 10 meter voor mijn brommer staan en gebaart dat ik de motor voor hem neer moet zetten zodat hij een foto kan maken, wat een eikel. Maar ik heb mijn papier werk klaar.

Rijd nog tot voorbij Machalla en voordat ik een bui krijg zit ik een keurig hotel met een zeer vriendelijke eigenaar, die mij verteld dat er voor morgen heel de dag regen voorspeld wordt.


Allemaal weer bedankt voor de vele leuke reacties en over paar dagen heb ik meer tijd om te schrijven omdat ik op de ferry naar Panama moet wachten


Tonydelcamp

Reacties

Reacties

Catharinus en Jantsje

Dag Toon, nooit saai jouw verhalen. Je beleefd heel wat. We hopen dat je er verder zonder kleerscheuren door komt. Je moet wel heel veel geduld hebben om alles geregeld te krijgen. We wensen je natuurlijk weer een safe trip toe en kijken weer uit naar je volgende verhaal.
Groetjes van ons beiden.

joop olietank

volgens mij was het een flinke slingerschijt aanval! Maar wel raar op dat terras met hun voor uit betalen! Had je nog de vuile onderbroek aan???hahahaha veel plezier daar!

Chris

Mooi verhaal Toon! Gelukkig geen valpartijen meer met de Harley! Groeten uit de sportschool.

Henny

Comessta Antonio, weer een leuk verslag van jou belevenissen we blijven genieten.
Kon jij nou een schaap of een kalf kopen toch alleen het velletje koop er maar een paar want als jij aan het Le Mans virus lijdt kan je zo'n volgescheten makkelijk overboord gooien :<)
Hou je goed wees voorzichtig doe niks wat ik ook niet zou doen.
Groetjes Henny. O ja en Gerda.

The Plumber

Hoi Toon Ja het blijft in zulke landen echt een avontuur, maar daarom is het ook voor ons leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Hou het recht en blijf gezond.

groetjes

Henriette de bresser

Hopelijk heb je niet teveel.last gehad van de voorspelde regendag .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!