totomiam.reismee.nl

ZWARTE ZATERDAG

Zaterdagnacht veel regen en ik lag daar zowat in de openlucht in de "bruidssuite". Kon gelukkigvanuit mijn bed, naarbuiten pissen zonder op testaan. Elk nadeel heb zijn voordeel!

Zondag morgen 6.00 uurgelukkig droog, maar na 10 KM weer regen, niet veel maar lastig en koud. Na 90 KM in 2 uur gestopt bij een winkeltje en dit was een voltreffer. Vriendelijke mensen, warme thee, groot brood met kaas endaarna nog een broodje met kaas en de rest van de kaas moest ik zo maar opeten. Zehadden nog nooit EURO gezien en voor een munt van 2 EURO was ik gered. Mij warm aangekleed, met motorpak en polar handschoenen, vol goede moed op weg naar Cochabamba. Hetging best goed, maar mijn voorrem doet weinig, er zit een dikke slijmlaag op de schijven en alles dik onder de modder. Na 180 Km in Cocabamba mijn brommer een wasplaats opgereden en voorrem en spanningsregelaar zeer goed schoongespoten en de rest afgespoten;de grootste rotzooi eraf. Maar mijn rem blijft het slecht doen. Bij een net motorzaakje gestopt en die monteur was handig, hijbegreep me meteen (meestal weten ze alles beter dan ik, en da kan nie hé !). Het bleek dat de remblokken helemaal op waren. Gelukkig zitten die altijd op voorraad in mijn aanhanger en het was zo gepiept. Oliegepleid bij deversnellingsbak, ketting gesmeerd, olie reservoir van achterrem weer vol en vol goede moed aan de 190 KM naar Caracolla begonnen.

Echt bergachtig en heel de tijd boven de 4000 Mete. Mijn brommer rijdt de helling op maar amper 50, maar ik haal nog steeds auto's in. Combinatie van ijle lucht en slechte benzine houd ik het maar op. Na tijdje krijg ik veel tegenliggers, die vanuit Caracolla komen en daar naar de optocht van de dakar rally gekeken hebben,omdat de proef door regen afgelast was, maar dat hoor ik later. Moet heel de tijd uiterst rechtsrijden omdat ze heel de weg nodig hebben en ik dusniet mijn eigen spoor kan volgen. Dan weer wegwerkzaamheden met veel modder en prut en eindelijk om half 5 in Caracolla .

Dan nog 190 KM over snelweg naar La Paz. Ikstop bij eenNederlandse truck die met een kapotte vesnellingsbak en tussenbak staat. Een aandrijfas heeft de oliefilter verwoest zodat hij de motor niet kan laten draaien om lucht op zijn remstysteem te krijgen. Hij moetnaar bivac gesleept kan worden, die heeft dus geluk dat de proef afgelast is anders had hij er uitgelegen. Er is een local terug naar de stad om een luchtfilter en olie te halen, zodat ze verder kunnen. Dat wordt op de rustdag sleutelen voor hen, maar ze beloven mij eenentree bandje voor zondag. Bel mijn maat Marco op, die een hotel voor mij geregeld heeft, maar krijg hem niet te pakken en ik weet niet waar het hotel is maar wel ongeveer de naam. Rijd maar aan en krijg mij weer een partij regen, het houd maar niet op en mijn brommer rijd af en toe als hij moet werken, maar amper 60 Km. Dat wordt in het donker en regen klooien.

De laatste 50 Km veel verkeer en ik moet via de tolweg naar beneden naar het centrum van de stad. Ikheb mijn motorbril al lager op mijn neus gezetzodat ik erover heen kan kijken. Had, toen ik Marco niet tepakken kon krijgen een hotel moeten nemen ver voor de stad en op Zondagmorgen vroeg de stad in moeten gaan, maar ik ga maar door.

Dan slaat het noodlot toe, op een spoorbaan die heel schuin de weg overgaat slaat mijn voorwiel eronderuit en nu ga ik dus echt goed op mijn bek. Voel mijn helm hard op het asfalt gaan en ik lig weer onder de brommer met mijn prothese been. Heb gelukkig nergens geen pijn en ben goed bij mijn positieve. Wordt meteen een auto met alarm verlichtingachter mij gezet en mijn brommer overeind gezet. Zelf heb ik dienog uitgezetmet hetcontact. Staat erook al een politie auto bij en die slaat grote paniek als die mijn voet weer haaks op mijn onderbeen ziet staan. Er wordt eenambulance gebeld of ik wil of niet. Krijg hem toch zover dat hij mijn voet terug draait, als ik door op mijn onderbeen te slaan en te zeggen dat ikgeen pijn heb, maar een prothese. Je had de omstanders eens moeten zien kijken (had er bijna plezier in). Als ik zelf overeind ben schop ik wat met mijn been zodat prothese weer goed zit. Mijn versnellingspook met voetsteun weer afgebroken, deuk in de tank en knipperlichtje glas eraf. Ze willen mijn brommer van de weg afduwen om de weg weer vrij te maken, maar ik stap er zelf op en start hem met de koppeling ingeknepen en zet hem keurig in de berm.

Ondertussen staan er ZES politie auto's en een ambulance die mij mee wil nemen naar het hospitaal, maar als ik uitleg dat ik mijn been echt niet verbrijzeld heb en mijn naam, voorlettersen geboorte datum in 4 talen kan vertellen, gaan ze overstag en hoef ik niet mee naar hethospitaal. Een politie auto blijft achter om op de sleper te wachten. We proberen tot in den treuren om Marco te pakken te krijgen maar geen succes. Mijn bagage uit de aanhanger in de politie auto en nadat mijn brommer op de polietsiesleper staat, gaan weop weg naar het bureau voor de financiële afwikkeling. Want voor niks gaat de zon op. Stoppen nog bij de Nederlandse Trucker die door tankwagen naar hier gesleept isen mij hadden zien staan. Ben ondertussen tot op het bot nat en heb het koud.

Op bureau tref ik gelukkig een Kapitein (3 sterren) die Engels spreekt en mij zeer goed gemutst is en omdat ik dakar "inspecteur" ben, hoef ik geen sleepkosten e.d.te betalen en brengen zemij met de politie auto naar hethotel wat volgens mij Esmeralda heet. Nog steeds geen contact mogelijk met Marco. Rijd met politie eenuur door binnenstad om hethotel te zoeken maar zonder succes.Het valt ook niet mee omvanuit eengeblindeerde auto, vanaf de achterbank, door devoorruit, herkenningspunten te vinden. Besluiten om mij maar ander een hotel te brengen, best wel eenluxe tent maar dat kan wel voor een keer. Ze gaan mee naar binnen en dragen mijn tassen en schoenen, bij receptie vragen zeeen kamer en de prijs. 68 USD dollar voor dubbel room, maar hij is solo, dus de helft zegt oom agent. Si Si komt er heel aarzelend uit. Dat is weer boffen. Neem hartelijk afscheid van hun en moet Maandagmorgen bellen naar hetBureau waar ik mijn brommer op kan halen. Dan heb ik pech want er is in heel het hotel geen stoel te vinden, waar ik mee onder de douche kan, dan maar alleen droge kleren aan en aan de overkant in eenEngelse pubm ondanks dat het al bijna 01.00 uur is, eengrote hamburger met friet en grote pinten. Ik heb het er weer goed vanaf gebracht !

Ik besluit om NOOIT meer in het donker, in den vreemde te rijden en ga NIET meer mee met de rally opnieuw de blubber in naar Argentiniëmaar ga z.s.m. Peru in, als mijn brommer gerepareerd is . Blijkt nu dat dit een wijs besluitis, wantals ik de blubber zooi zie waar de rally nu in zit, dat had ik niet overleefd met mijn brommerke.

Allemaal weert bedankt vanuit Peruvoor de leuke reacties, altijd leuk om te weten dat je niet voor de kat zijn viool schrijft !

Houdoe

Reacties

Reacties

Theo aus Bracht

Geluk moet de mens hebben maar nu weg wesen uit die zooi en gas der op, viel spaß in Peru.
Mieke,,,, grüße an dich.

Theo aus Bracht

Ga vanavond nog een beetje met de viool spelen?????

Pascal Giesen

Heee Toon

Heerlijk om dit allemaal te lezen het inspireert enorm.
Veel plezier daar en doe voorzichtig

Groeten Pascal

The Plumber

Ja Ja Toon gehed het weer lichamelijk goed van afgebracht. nu maar hopen dat ge weer een smid vind zo dat ge weer de weg op kunt.
En inderdaad het is zwaar K** al die regen en modder daar was echt geen doorkomen aan wat we zien op de TV
Laat Dakar maar voor wat het is en trek de wijde wereld in met hopelijk beter weer en minder ongelukjes.
Groetjes The Plumber

andere Toon

Zo Toon het lijkt er op dat je echt aan de rally mee aan het doen bent. Zo mee vallen en opstaan. Want dat doen die mannen ookGelukkig zelf geen ledsel .en dat brommerke krijgen ze daar wel weer op de poten. Nog een goede voortzetting van de reis gegroet Andere Toon

"broer Henk"

Hee die Toon, da's wel ff schrikken als ik lees over je onfortuinlijke val.
"Gelukkig kan mij aan dat linkerbeen niets meer gebeuren", zei je altijd bij die "seizoens arbeiders"daar in de Lucas.....
Kan me de smoelen van de omstanders wel voorstellen bij het zien van een volledig verdraaide voet...
Verder ben ik benieuwd naar de vertaling van je naam in 4 talen :):):)
Kiek good oet en blijf heel !

Harry Balesteros

Hey Toon, we hebben hier ook al alles meegekregen van de regen. Het zou inderdaad een hele zware rally worden en inmiddels is 1/3 gedeelte afgelast... Misschien kan je de achterblijvers hier mee laten genieten door een bodycam mee te nemen! Dan zien wij ook de verbaasde en vertwijfelde gezichten op het moment dat ze je been / voet zien liggen onder je motor. Hopelijk wordt het weer beter zodat ook jij meer geniet van het spektakel. Veel plezier nog.

Henk Lammertink

Heb vanochtend in de sportschool een paar beelden gezien van de Dakar piste, nou ja piste meer een Zeeuwse akker.
Die is meer geschikt om peeën te poten dan motor te rijden.
Volgende keer misschien een kist stekkies meenemen dat levert na de oogst nog wat op. Voor nu sterkte voor de rest van de trip. Groetjes, Henk uit Benicassim

Henny

Ha die Toon naar mijn bescheiden mening bespeel jij altijd de eerste viool ???? .wij volgen het hier op de verschillende zenders en zagen de regen en blubber en keken elkaar aan Toon zit daar ook in godsamme die heeft het zwaar maar gelukkig heb je het er weer goed vanaf gebracht maar hou je zelf wel in acht en probeer eens door het beeld te lopen. Groetjes Gerda en Henny.

Bart Lageweg

Dag Toon. Na het lezen van je verslag moeten we concluderen dat je er goed vanaf bent gekomen. Ik denk toch dat het zo langzamer hand tijd wordt, dat je in je stoel in de voortent vast gebonden wordt. Het is op deze manier wel linke soep. Mieke zit vast met de tenen krom in de schoen thuis te wachten. We hopen dat je het wat rustig aan doet want we moeten al weer naar Benicasim.
Toon ik mis tot nu toe de foto's. Ik heb vandaag alvast ruimte voor je gekocht. Als het mogelijk is in ieder geval een foto van je "brommer"met je aanhanger ( of caravannetje). Beste kerel we gaan weer wachten op je volgende bericht. Doe voorzichtig. Groeten Bart

Manus van Rianne

Mooie verhalen Toon , maar in Benicasim gaan we alleen fietsen als het droog is en ik mag van jou in Marokko niet rijden als het donker is, verstandig, ik heb het opgevolgd, ik wens je nog veel verstandige KM`s.
Toon ook de groetjes van Rianne, ik was blij met je berichtje want ik maakte me een beetje zorgen ook al weet ik dat je die 7 sloten wel overslaat, maar toch ;-)
Mieke ook de groetjes, Rianne

Henriette de bresser

Hopelijk minder blubber de komende tijd en hopelijk geen valpartijen meer. Veel rijplezier .

Gert en Marieke

Hoi Toon,
Zo zie je maar de plietse je beste vriend is!!
Blij dat je alleen blikschade hebt opgelopen.
En een deuk in je imago natuurlijk..
Geniet van de reis en de gastvrijheid van Zuid Amerika.

Corné en Erna

Hé Toon, gij doet ook alles om extra aandacht te krijgen....6 politieauto's....maar weer poltievrienden erbij hahaha. Nee echt klote dat je weer op je plaat bent gegaan. Gelukkig alleen een verdraaid kunstbeen...het had erger gekund. Maar mede hierdoor een wijze en juiste beslissing om naar Peru te gaan. Succes en houtum recht.
Gr. Corné en knuffel Erna

Catharinus en Jantsje

Nou nou wat een verhaal leuke uitdaging om zo op een bestemming te komen, maar je ziet wel wat van de wereld. hoop dat de komende dagen wat nofliker worden en niet teveel op één kant vallen een beetje afwisselen hoor hahahaha en ja stuur eens een foto lijkt mij leuk. nou Toon succes met de voortzetting van je reis en tot horens

Ton & Lia

Jeetje.....wat een gedoe...... nu maar hopen dat je meer rijplezier beleefd.

William van Heugten

Hey Toon, geweldig om te lezen die verhalen van jou, wat een avontuur! Kunnen we in Benicassim samen met Quini en Sandra nog wel eens een pintje op pakken! Ik heb vandaag jouw website van hun doorgekregen. Ik wens je veel succes met de rest van je avontuur daar en hoop dat je heelhuids weer terug komt! In ieder geval vindt ik het helemaal fantastisch wat je daar aan het doen bent! Wellicht tot in Spanje in september. We moeten nog beslissen of we daar dit jaar weer naar toe gaan. Groeten van William en Annemay en natuurlijk onze witte viervoeter "Harley"

anja

Hoi toon wat interessant allemaal
Ik ken je via spike.die volgde en vond wat jij deed heel interessant
Gr

Henk en Marianne

Groetjes en nog de beste wensen voor 2017.

Doe een beetje voorzichtig in die Bananen-republieken en zorg ervoor dat ons Hamburger-Klassement niet in gevaar komt!!

Henk en Marianne

Ans en Cor

Hoi Toon,
Wat jij op deze reis weer meemaakt blijft boeiend en onvoorspelbaar. Gelukkig wel, want we lezen steeds met plezier wat je nu weer is overkomen en hoe je je weer uit netelige situaties weet te redden. Om jaloers op te zijn!
De schitterende foto's laten nu goed zien wat je in je beschrijvingen hebt geprobeerd duidelijk te maken.
Wij wensen je nog veel mooie ervaringen en een veilige verdere reis zonder grote brokken. Kleintjes los jij namelijk wel op! We kijken al weer uit naar de volgende verhalen.

Quini en Sandra

Hey Toon,
Wat ben je weer in een geweldig avontuur terecht gekomen. Erg leuk en spannend om te lezen allemaal. Het zou een script voor een film kunnen zijn. Zorg goed voor jezelf en kom weer heel en veilig thuis.
Houden en tot ziens in Spanje zullen we maar zeggen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!